Hoteldrivende? Derfor burde du tage en hånd om rengøringen

Er du hotelejer elle driver et overnatningssted, er du nok allerede bekendt med de standarder, som dit sted er pålagt. Ønsker du flere stjerne, kræver det at du opfylder visse krav, når det kommer til faciliteter, drift, komfort og rengøringen.

For mange betyder ekstra og flere stjerne et øget potentiale for flere kunder. Er du seriøs og ambitiøs omkring dit hotel eller sovested, kan det anbefales, at du giver en ekstra indsats på de forskellige omtalte parametre.

Dog spiller rengøring en betydelig rolle, når det kommer til få fremgang i din jagt på en bedre stjerne-standard.

Dømt på udseendet

Hoteller, vandrehjem, rejseboliger bliver ligesom restauranter bedømt på deres udseende, hvor det oftest er førstehåndsindtrykket som har en afgørende betydning. Der er ikke meget plads til fejl, hvilket gør rengøring til et meget kritisk punkt.

Har du et stort overnatningssted eller manglende arbejdskraft til at varetage rengøring, herunder, gøre det jævnligt, kan det give markante konsekvenser for jeres drift. Har I mange besøgende, men for få ansatte, kan det give problemer ift. Spredningen af snavs og skidt.

Oversete pletter, mærkninger, snavs og andet skidt kan sprede sig og sætte sig andre steder. Dette øger omgangsfladen, hvilket kan sende alarmerende signaler til dine gæster.

Skidt og snavs øger risikoerne

Et andet betydeligt problem ved urene overflader, er at de giver grobund til dannelse af skimmelsvamp, bakterier og virusser. Dette kan have en kæmpestor påvirkning på din bedømmelse, hvilket i værste tilfælde ikke kun skræmmer kunder væk, men også give dig færre stjerner.

Fællesarealer har større risikoer for at skidt og snavs bliver samlet i større mængder, hvorfor det kan være essentielt at gøre en ekstra indsats her. Ligeledes har du et køkken eller madsteder, bør du også gøre en ekstra indsats der, da dit sted vil blive bedømt på flere parametre.

Urene omgivelser lig med mere belastning

Herudover kan urene og snavset omgivelser gøre arbejdsmængden betydelig større, end hvad den var tidligere, hvilket kan besværliggøre hele driften af dit overnatningssted. Mængden af skidt og snavs stiger i takt med, at du har flere gæster og overnattende, da de vil hive disse med ind.

Derfor bør rengøring ikke ses som en gang om ugen eller måneden ting, men derimod som en regelmæssige indsats, hvis du ønsker at vedligeholde standarden.

Professionel akut hjælp

Befinder du dig i en situation, hvor du ikke har nok mandskab til at varetage rengøringen af dit hotel eller overnatningssted, kan det være afgørende at hente hjælp til hotelservice fra professionelle leverandører.

Ved at hente hjælp udefra kan du mindske belastningen og fokuserer på at servicere dine gæster, mens at rengøringen bliver varetaget. En betydelig fordel med hotelservice leverandør er, at denne er specialiseret indenfor hotelbranchen og dets normer, hvorfor det kan være et meget strategisk valg.