Enkelte klassikere skaber mersalg

Som forretning er det vigtigt at have noget på hylderne, som altid kan tiltrække kunder. Hvis man udelukkende har nichevarer, bliver det vanskeligt at få en stor omsætning. Det skyldes, at man med nichevarer udelukkende kan appellere til en forholdsvis lille målgruppe. Har man bare nogle få ting på hylderne, som appellerer til en større kundegruppe, vil man have sikret den primære del af ens indkomst. Man må altså forholde sig til, hvilken type varer man sælger. Om det er sko, computerspil eller elektronik, er sådan set underordnet. Men når man har afgrænset det til en af disse markeder, kan man forholde sig til, hvilke klassikere der er indenfor dette marked. Hvis man sørger for at have klassikere på hylderne, vil man sjældent opleve at løbe tør for kunder. Klassikerne sikrer nemlig en fast strøm af kunder. Derudover kan man så have alverdens andre modeller til salg, til de som må være interesseret i det. 

 

Et eksempel på en klassiker

Et eksempel på en klassiker inden for sneakersmarkedet er Nike Air Jordan. Jordan er en af de udgivelser og modeller, som Nike har lavet, der har allerflest solgte eksemplarer. Den er fra første udgivelse blevet revet af hylderne, og er sidenhen ved nye udgivelser blevet udsolgt på ingen tid. Nike Air Jordan er altså virkelig en klassisker med stort K. 

 

De forskellige forhandlere af sneakers og sko, kan altså gøre sig selv en enorm tjeneste ved at have Nike Air Jordan på hylderne. På denne måde sikrer de sig en fast kundestrøm. Som med alt andet mode kommer det naturligvis i bølger, men det, der gør den til en klassiker, er jo netop at den er tidløs. Nike Air Jordan sprænger rammerne for moden ved altid at være aktuel og eftertragtet. Når en skoforretning vælger at sælge Nike Air Jordan ud i frontvinduet, er dette altså et markedsføringstrick. Ikke alene fordi alle dem, som gerne vil have et par Nike Air Jordan kommer ind i forretningen. Men også fordi de viser, at denne forhandler ved, hvad der er gode modeller og mærker. 

 

Er der mersalg i Nike Air Jordan?

På den måde kan man egentlig sige, at man med de rigtige varer på hylderne kan lave mersalg. For med Nike Air Jordan i frontruden ved alle med lidt sans for mode, at dette er en klassiker, hvilket betyder, at butikken ved præcis, hvad de vil have og ikke have. De har altså formentlig også andre klassikere i butikken ved siden af deres Jordan. Og udover det, er der også gode chancer for, at de har nogle udvalgte sneakers i specifikke udgaver. Derfor kan det være en markedsføringsstrategi i sig selv at indkøbe nogle klassiske modeller og placere dem på forreste række.