Kundeservice sælger vinduer

Som virksomhed med speciale i noget, som er en naturlig del af menneskers hverdag, og som alligevel indeholder en del tekniske detaljer, kan det være en fordel af have en stærk kundeservice. Med en stærk kundeservice kan man imødekomme kunders spørgsmål, og ofte vil der være en sammenhæng mellem god service og antallet af kunder. For er det første møde med virksomheden positiv, og føler kunden sig imødekommet, vil de være meget mere tilbøjelige til at købe produkter ved den samme virksomhed. Og det er endda selvom, der måtte være andre virksomheder, som sælger produkterne endnu billigere. Derfor bør man overveje, om man kan lave en kundeservice, som kan vejlede og rådgive kunder, hvis ens produkter er mere eller mindre tekniske.

 

Vinduer som eksempel

Det virker måske en smule forvirrende alt sammen. Så derfor kommer der her et eksempel på, hvilken type virksomhed der med fordel kunne bruge denne tilgang og hvorfor. Tager man et kig på en virksomhed, der sælger vinduer, vil tankegangen omkring kundeservice give enormt god mening. Uanset om man skal til at bygge hus, renovere eller bare skifte vinduer ud, så har man ofte brug for rådgivning. For hvilke vinduer er de bedste? Hvordan er det nu med isolation og lyd? Er der forskel på, hvor mange lag der er? Alt dette ved enhver glarmester selvfølgelig alt om, og derfor vil det heller ikke være svært at rådgive og vejlede den enkelte kunde. Men som kunde er markedet med vinduer fuldstændig uoverskueligt. Kunderne har formentlig flest præference i, hvordan deres vinduer skal have den rigtige farve ramme.

 

Som glarmester kan man ved at tilbyde kundeservice og rådgivning tage imod kunder, som kan få lov til at stille ”dumme” spørgsmål. Den tid, som det tager at svare på spørgsmålet, er ingenting sammenlignet med, hvor mange kunder det kan lokke til. For de skal jo købe vinduer uanset. Men hvis man formår at imødekomme kunder, før man sælger dem deres vinduer, så vil der være oprettet en uudtalt tillid mellem glarmester og kunde. En troværdighed, der ikke skyldes, at kunden allerede har købt vinduer.

 

Denne meget simple service kræver kun, at glarmesteren går rundt med en telefon i baglommen og tager den, når den ringer. Er spørgsmålene besværlige at svare på, eller har kunden svært ved at kende forskel på de forskellige vinduer over telefon, kan man altid invitere dem ned i butikken eller på lageret. Dette er en yderligere service, som kunden vil sætte enormt stor pris på. Og har man dem først i butikken, vil der være enormt stor chance for, at de køber deres vinduer netop hos dig. Man kan derfor med fordel tilbyde rådgivning og service til alle, og ikke kun til betalende kunder.