Hvilket mobilabonnement skal jeg vælge?

Mobiltelefonen er en af de forbrugerteknologier, som har udviklet sig mest radikalt i de sidste 20 år, hvor den startede sin rejse med at være en satellittelefon, som blev transporteret rundt i en kuffert til. Senere blev den reduceret til en mursten, som kunne ringe, sende sms’er og sætte en alarm.

Allerede inden smartphonen overtog scenen i slutningen af 00’erne og starten af 10’erne, havde de mest avancerede smartphones gps-adgang, opkobling til internettet og mulighed for at spille små spil.

Mobiltelefonens udvikling har også foranlediget udvikling og forandringer i de abonnementer, som teleselskaberne udbyder. I starten tjente teleselskaberne kun penge på taletid, senere på SMS og i dag er det største konkurrenceparameter data.

Data er blevet klart det vigtigste element abonnementsopbyggelsen, fordi de andre tjenester som taletid og sms er alle tilgængelige i en eller anden version på internettet. I dag bliver sms’er substitueret ud med chattjenester på internettet og telefonsamtalerne bliver foretaget over Skype, Whatsapp eller Viper.

Guiden vil hjælpe dig til at stille og besvare de rigtige spørgsmål, så du finder et mobilabonnement, som passer til dine behov.

Aktuelle kampagner og tilbud på mobilabonnementer kan findes hos netkablet.dk.

Kortlægning af behov
I forbindelsen med valg af mobilabonnement er det vigtigt at være i stand til at kortlægge sit behov, så man reelt ved, hvad man har brug for, fordi abonnementsstrukturen tager form af en kassestruktur, hvor hver kasse indeholder et vist forbrug af taletid, sms og data.

Hvis ens forbrug overstiger den taletid og data, som er stillet til rådighed i kassen, så bliver marginalomkostningen pr. minut og downloadet data markant højere. Samtidig hvis ens forbrug kun svarer til halvdelen af taletiden eller dataen, så bliver den gennemsnitlige pris pr minut eller data højere end, hvis man havde valgt et andet abonnement.

Derudover opererer mange teleselskaber med en bindingsperiode på 6 måneder, hvor det ikke er muligt for kunden at skifte til et andet mobilabonnement.

Det grundlæggende spørgsmål er derfor, hvad bruger jeg primært min smartphone til? Ringer jeg? Skriver jeg sms’er? Er jeg meget på internettet?

Det er især internettet, som kan snyde forbrugerne i dag, fordi det kan være uigennemskueligt om dine apps downloader indhold, når de bliver brugt eller ej.

Den typiske enhed, som teleselskaberne opgør data i er GB, som står for GigaByte og uden at blive alt for teknisk, så går der 1024 MB, hvilet står for MegaByte, på en 1 GB.

Online hjælpeprogrammer
Når en behov er kortlagt, så er en af internettets helt store velsignelser, at den kan sammenligne mange data fra forskellige hjemmesider. Disse sammenligningssider findes også i forhold til mobilabonnementer.

Mobilabonnement.dk giver dig også mulighed for at søge på parametre som f.eks. ingen bindingsperiode, fri sms, kun 4G internet og gratis oprettelse. Online services som dette giver et hurtigt overblik over, hvilke teleselskaber som dækker dit behov og til hvilken pris.

En af de bekymringer som der ofte også er ved at skulle knytte sig til et abonnement er teleselskabets troværdighed og kundeservice. Til at kunne danne sig et indtryk af dette er hjemmesiden trustpilot desuden en stor hjælp, fordi det er muligt at søge på teleselskabets navn og læse, hvad andre brugeres erfaringer er med teleselskabet.

Hvad med dækningen?
Mange er blevet så afhængige af deres smartphone, at de bliver decideret rasende eller frustrererede, hvis der er områder, hvor deres smartphone internetforbindelse svigter. Det er en faktor, som er svær at gardere sig fuldstændig imod.

Dækningsgraden varierer stadig fra land til by, hvor dækningen af mobilt bredbånd er bedre i byerne end på landet. Til gengæld er der også mange flere mennesker, som benytter sig af det mobile bredbånd i byerne, hvilket også er med til at gøre forbindelsen langsommere.

En af de bedste råd er at undersøge, hvilke telemaster dit teleselskab benytter sig af og undersøge deres dækningsgrad. De fleste teleselskaber, som ejer sine egne master har uploadet et dækningskort, som giver et estimat på, hvor god dækningen er i dit område.

Når du har kortlagt dit behov, så finder du en hjemmeside, som sammenligner mobilselskabernes abonnementer. Derefter undersøge du først, hvordan virksomheden behandler sine kunder og derefter undersøger, hvor god dækningen er på deres mobile netværk.

Det vil glæde os at høre din mening

Skriv en kommentar

Ringaling
Login/Register access is temporary disabled
Valgte produkter
  • Total (0)
Start sammenlign
0